Veuvje-in-Ireland.reismee.nl

Dagje Dublin

Vandaag wakker wordend is de rest van de kamer leeg, want mijn duitse roomies zijn vanacht al vertrokken naar de airport. Lekker rustig aan aangekleed en toen de stad in.

Ik was te laat voor het ontbijt in het hostel, dus maar even een broodje gehaald en een kannetje melk om uiteindelijk dat op te gaan eten in St. Stephen`s Green een prachtig mooi park bijna midden in de stad. Voor dat ik daar kwam nog even wat winkeltjes afgegaan en toen naar het park.

Daar heerlijk in het zonnetje met eten en me melk opgedronken, sigaretje gerookt wat foto`s geschoten en even rond gelopen door het park. Daana de weg overgestoken en naar St. Stephen`s mall gegaan waar de grootste indoor klok hangt van Europa....ja je bent een toerist of niet he

Cool
. Daarna doorgelopen naar St. Patrick`s cathedral daar ook wat foto`s van genomen natuurlijk en daarna een kaartje gekocht voor de hop on hop off bus. Dat is een bus die je langs 23 belangrijke plekken brengt in Dublin en waar je dus 24 uur op die 23 plekken kan uitstappen opstappen met dat kaartje. In de bus, een dubbeldekker, wordt er of live comentaar gegeven of je stapt in een multi language bus waar je dus als toerist een setje oordopjes krijgt en je die kan inpluggen voor commentaar in je eigen taal. Nederlands staat er niet bij en als ik dat navraag zegt de buschauffeur; Maar jullie kennen toch gewoon Engels? O oke ja misschien is dat zo. Ik heb met de bus eerst het volle rondje gemaakt om alles te bekijken en te luisteren en na het rondje afgemaakt te hebben ben ik uitgestapt bij de Guinness Factory. was leuk om te zien en boven in de Gravity Bar heb je rondom glas en dus prachtig uitzicht over Dublin. Je kon daar een gratis Guinness krijgen, maar ik heb het bij een cola gelaten omdat ik nogal een beetje haast had omdat ik nog een hele hoop wilde doen.

Weer op de bus gestapt en toen vertelde de buschauffeur dat de Kilmainham Gaol, de oudste gevangenis van Ierland echt een aanrader was voor toeristen....tsja dat had hij niet moeten zeggen natuurlijk....ik ben daar nog al gevoelig voor

Laughing
.

Maar hij had gelijk fantastisch vond ik het, de geschiedenis van het gebouw, het vreselijke verhaal die vast zit aan de gevangenis. Prachtig! Alleen de gids was volgens mij niet zo blij met me want hij moest iedere keer op me wachten omdat ik echt overal foto`s van wilde maken. De echt oude kamers, de grote verzamelgang (waar trouwens ook weer een hoop films en series opgenomen zijn) maar ook de binnenplaats waar ze nadat het verboden was om mensen publiekelijk op te hangen, ze daar binnen de muren terecht stelde door vuurpeletons. Je voelde de wanhoop en droevenis in de muren zitten, die trouwens helemaal ondergeklad waren met inscripties van meer dan honderd jaar oud! De gids kon dat allemaal prachtig vertellen zoals de meeste Ieren echt fantastisch kunnen vertellen! Hij vertelde dat de 20 belangrijkste rebelen in de geschiedenis van Dublin daar gezeten hebben en terecht gesteld zijn. Boven iedere cel waar iemand belangrijk had gezeten hingen ook bordjes met diegene hun naam erop. Hij vertelde van een paar van die rebelen ook hun verhaal. Echt een aanrader voor degene die denken o Dublin hmmm misschien een weekendje ofzo!

Daarna met de bus terug naar O`Connell street waar in een pizzaria in ben gelopen en daar wat gegeten. In heel Dublin heb je natuurlijk fantastische gebouwen en kunstwerken. Als je een echte geschiedenis freak bent dan kun je in Dublin je lol op. Ondertussen weet ik meer van de Ierse geschiedenis dan van de Nederlandse

Wink
. De ieren zijn hoe dan ook trots op hun geschiedenis en vertellen je dat ook graag als je dat zou willen! Prachtig!

Daarna terug naar me hostel om in de Beergarden nog even een biertje te drinken. Daar kom ik Musi (de nederlandse jongen) en Engelbert (de duitse creepo) tegen en ga bij hun zitten. Later komen Daniel de Canadees, Jessie en Ellie uit Engeland en Oratio uit Italie. harstikke gezellig! Uiteindelijk gaan er een paar naar de Temple Bar en ik blijft met jessie en Ellie achter. We kletsen nog wat, drinken nog wat en uiteindelijk douchen en naar bed!

Morgen me laatste volle dag in Dublin.....

Frown

SLAINTE!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!