Veuvje-in-Ireland.reismee.nl

Tour the Wicklow and Glendalough!

Dat was ik helemaal vergeten te vertellen in me vorige verhaal, maar de foto van Fergus was door me haast dus mislukt! Maar Matt is veeeeel leuker

Tongue out

Vandaag vroeg op voor me toer naar de Wicklow Mountains and Glendalough. De jongen achter de balie in me hostel raden me deze toer aan omdat het een klein busje is met maar 14 a 16 mensen dus heel anders dan met een super grote toeringbus met 55 man. En de kleine busjes komen natuurlijk de kleine busjes op plekken waar de grote bussen niet kunnen komen. De leider van the pack was een jongen man die gek was op verhalen vertellen en dan vooral met alle geluiden erbij die erbij horen van varkens, paarden, water, wind nou ja etc. Hilarisch!!

We zijn begonnen bij een plek waar je een prachtig uitzicht had over Dublin en waar hij verhalen vertelde over Ierland en zijn geschiedenis. Ook vertelde hij over Faries en hun power, zo is er een klein heuveltje op waar als je je motor uitzet je als nog over de heuvel komt doordat onder de heuvel allemaal faries wonen...tsja dat moet je niet vertellen zonder het te proberen en het werkte!!!! Zie je wel dat er faries en leprachauns bestaan

Laughing
Hierna doorgereden op weer heerlijke Z wegen naar de Wicklow mountains, een gebied dat qua uiterlijk het meeste op een hei lijkt maar uiteindelijk voor 80% bestaat uit water en nog net geen moeras is. Er bloeid ook maar 1 plantje en dat is the Heather, het verhaal van de Heather is dat er aan alle planten gevraagd is wie er wil groeien in de Wicklow Mountains, afgelegen en vaak het natste deel van Ierland en geen enkel plantje wilde en toen zei the Heather dat zij wel wilde en dus kreeg zij de mooiste kleur van alle planten en dat is paars... Het is ook 1 van de meest geliefde planten in Ierland ook vanwege de kleur. Ondanks dat het er vaak mistig is en nat hadden wij echt weer mazzel, `s ochtends was het nog wel erg mistig en wat nattig maar later werd het helemaal mooi weer en trok alle mist weg!

We zijn gestopt bij een Duitse begraafplaats voor Duiters die omgekomen waren in de 2de wereld oorlog. Ierland was neutraal die oorlog, maar ze zijn wel 2 keer gebombardeerd door duiters (denken ze), maar ze denken er vooral bij dat het een duitser was die of de weg kwijt was en naar beneden keek en dacht he een grote stad (Dublin) hier moet Londen zijn. Of dat hij te ver door was gereden en om het terug te ahlen de bommen moest dropen vanwege het gewicht. Daar was ook weer een klein prachtig watervalletje.

Volgende stop was bij een klein prive meer van iemand, waar hij ons later bij de bus ook iets meer vertelde over Hurling (nationale Ierse sport) en leerde hij ons allemaal wat trucjes met een Hurling stick en de bal. Hierna zijn we wat filmlocaties afgegaan. PS I love you (chickflick), Braveheart en Reign of Fire. Daarna gestopt bij wat meren, waaronder ook het landgoed en meer van de familie Guinness daar was het ook prachtig!!

Daarna werden we gedropt boven op een berg en moesten we zelf naar beneden lopen, zodat we mooie foto`s konden maken van de waterval die langs de weg naar beneden met ons mee liep. We moesten uiteindelijk weer verzamelen bij de Magic tree, hoe we die herkende.....de bus stond er naast

Wink
. Hij vertelde dat deze boom evil magic was, het was een boom van de leprachauns, die eronder leefde. Hij zei dat als de boom in bloei staat en je plukt er een bloemvan en geeft die aan iemand die je niet mag dat diegene binnen 24 uur dood zou zijn...

Na een ritje door de Wicklow mountains heen zijn we gestopt om wat te gaan eten. Een broodje tonijn gekocht en natuurlijk de souvenirsshop bezocht

Laughing
. Na de lunch gingen we dan eindelijk naar Glendalough!!!

Daar aangekomen krijgen we eerst een rondleiding over Glendalough, daar hebben 7 monastarice gestaan waar er nog een paar als ruine van overeind staat. Het is 1 van de belangrijkste monastarice van Ierland omdat ze hier hebben uitgevonden hoe kerken zich geevalueerd hebben in een tijdspan van ongeveer 500 jaar. Omdat het allemaal een kerkhof is die nog steeds in gebruik is, mogen ze er geen bodemonderzoeken doen en archeologische opgravingen doen. Dat mag pas na 50 jaar na de laatste begravenis gebeuren. Ze denken dat er een gigantisch gangenstelsel onder ligt dit ivm de veiligheid van toen.

Daarna mochten we als we dat wilde een weg door het bos van ongeveer 1 mile omhoog gaan lopen. Via die weg kwam je langs het Lower laker en uiteindelijk naar het Upper lake. De buschauffeur maakte zich een beetje zorgen toen ik de kant van het bos opliep. Ik breng je wel, ik breng je wel halverwege...nee geloof mij ik heb de tijd ik doe rustig aan komt helemaal goed....weet je het zeker? Jaaahhhh ik moest zijn mobiele nummer opschrijven dat als er wat was dan moest ik hem meteen bellen. Okeeeee. Nou eindelijk de weg op door het bos. Het was zondag dus het was niet genieten van de omgevingsgeluiden, maar mensen die aan het praten waren, hun honden aan het roepen of hun kinderen aan het uitlaten....o nee sorry dat moet andersom denk ik....

Cool
Dus gewoon me ipod ingedaan Enya aangezet, paste helemaal bij de sfeer van het bos en het was gewoon beter dan al dat gekrijs van die mensen om me heen. Hoewel het de nodige blikken opleverde
Wink
Ik kan wel vertellen hoe mooi het is en foto`s laten zien (dat doe ik ook wel) maar dan nog heb je niet het idee hoe het overkomt als je daar loopt. Het was echt een fantasie bos daar kon je prima zo een film of serie opnemen. Prachtig om langs het Lower lake te lopen en natuurlijk even wat foto`s te knippen daar. Het was een prachtige wandeling het is dat we niet meer tijd hadden daar anders was ik nog een keertje terug gelopen. Maar na die klim omhoog werd het nog veel mooier!!

Aangekomen aan het einde van de weg door het bos kon je uit op een natuurlijk prachtig green veld uit en als je die overloopt kom je bij het Upper lake uit.... WAUW ik werd er helemaal emotioneel van, de jongen die naast me stond viond me maar een rare Hollander. Maar wat was het PRACHTIG. Ik weet dat ik het al eerder heb gezegd, maar dit is echt het mooiste wat ik ooit gezien heb! Ook hier weer ik zal foto`s plaatsen natuurlijk maar het gevoel komt daarmee niet over. Ik heb `s avonds in me hostel het ook aan iedereen aangeraden omdat foto`s en een filpmje het niet over kan brengen! Ik heb uiteindelijk ergens een rustig plekje opgezegd om ervan te genieten en foto`s te schieten. Het geluid van het water de wind, wat je ziet het klopte allemaal! Ik heb een steentje meegenomen van het land en eentje uit het water gehaald. Nadat ik er een kwartier had zitten kwijlen werd het wat drukker rondom mij, dus weer me ipod op Robbert Pattison opgezet en ja hoor weer wat traantjes

Laughing
Zo mooi het klopt allemaal. Uiteindelijk moest ik om 4 uur weer terug zijn op het carpark dus toen maar terug gegaan naar de bus, maar de hele weg terug was ik nog steeds in shock zo mooi. Ik denk dat ik me nog nooit in me leven zo rustig en heerlijk leeg gevoel op een goede manier natuurlijk.

De laatste stop was een plekje waar je doormiddel van een soortje bruggetje over een stukje van de Wicklow Mountains kon lopen, omdat ze dat zonder bruggetje niet aanraden want je zakt er zo snel in weg! daar nog even overheen gelopen en een stukje Heather geplukt en foto van gemaakt. Toen was het terug, ik was echt kapot!!!

Terug gekomen even gechilld en gedoucht wilde ik mee met de Leprachaun bartocht door Dublin, ik dacht dat is makkelijk je bent toch alleen en zo maak je makkelijk contact. Maar nadat ik me kamer niet open kreeg en daarvoor 3 keer op en neer naar de receptie moest lopen was ik toch echt te laat bij het verzamelpunt van de toer. Nou dan maar in me eentje kijken of ik een leuke bar ergens kan vinden om een pintje te pakken. Uiteindelijk loop ik een pub in waar een jongen echt prachtig zit te zingen, harstikke druk binnen. Wordt ik op een gegeven moment aangetikt en wordt er gevraagd of ik Nederlands ben...uhhhhh ja hoezo? Ik ook zegt een jongen! Oke briljant die kom je niet veel tegen in Ierland. Hoewel de Ieren gek zijn op Nederlanders omdat die qua mentaliteit veel op mekaar lijken. Uiteindelijk blijkt dat hij uit Venlo komt en hier aan het werk is voor nu 2 weken maar in zijn geheel voor een jaar. Hij was samen met Engelbert een enge duitse jongen, die ik de avond van te voren al had ontmoet in me hostel, dus hij blijft ook in hetzelfde hostel. Uiteindelijk zijn we naar de bekenste en beruchste kroeg in Dublin, the place to be! tsja ik vond het niet zo een big deal maar oke! Er is in Ierland wel overal iedere avond in iedere pub live muziek. Maar in Dublin moet je wel goed zoeken voor het echte Ierse geluid. In de grote pubs doen ze wel wat traditioneels maar het meeste is toch wel gewoon Top 40, Live, U2 etc. Wat er vooral veel gezongen wordt is het liedje Galway Girl. Dat liedje is ongelofelijk bekend geworden over de wereld door de PS I Love You.

Na wat gedronken te hebben door zijn we met z`n 3e terug gelopen naar het hostel en ben ik lekker gaan slapen!!

SLAINTE!!!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!